Interview med kunstner Simon Garðarsson

Skrevet af:







Kunstner(e):

Tema:

Skyggefulde skove og obskur musik
udtrykt i Dark Pointillism




En dyster poesi strømmer igennem Simon Garðarssons værker. Silhuetter af sorte, hærdede skove står i kontrast til tågede lyskilder. De vidtstrakte, mørke vidder, han tegner, er smukt komponeret og kontrolleret med meget præcise rytmer og teksturer, som ofte gentager og skaber unaturlige, dragende landskaber.
Billeder af okkulte symboler og gamle bygninger gemmer sig mellem skildringer af høje, imponerende træer. En stilhed, som både er rolig og tung synes at trænge igennem disse tegninger. Men endnu mere bemærkelsesværdig er den teknik, som Garðarsson bruger, der gør disse kunstværker endnu mere spændende.

”Kunst for mig er når den menneskelige sjæl kommer til udtryk i et værk.”

– Simon Garðarsson
The Blood Moon Incantation. 2017, pen & ink


Praksissen med at påføre små streger eller prikker af pigment på en overflade, som skaber et sammenhængende billede, når du træder væk fra lærredet, kaldes pointillisme. Det er en meget tidskrævende teknik, der først blev udviklet i slutningen af 1800-tallet, hvor kunstnere som Georges Seurat og Paul Signac eksperimenterede med den nyeste forskning inden for lyslære og farveteori.

Paul Signac – The Port of Saint-Tropez. 1901, oil on canvas. A classic work of Pointillism.

Garðarsson bruger samme teknik, men i stedet for farve bruger han sort blæk på papir og kalder sin valgte kunststil Dark Pointillism. I omhyggelige detaljer sætter han fineliner-penne på papir gentagne gange over timer, måneder, indtil billedet dannes.


Det er derfor ikke blandingen af farver, der tiltrækker øjet, men de forskellige skygger og lys, der vises gennem en kornet, grynet tekstur af prikker, der minder lidt om udtrykket fra gamle stumfilm.
Teknikken har udviklet sig hurtigt og naturligt for kunstneren og “med sådan en glidende overgang, at jeg ikke lagde mærke til det, medmindre jeg sammenlignede et gammelt værk med et nyt”.

Garðarsson er autodidakt og har tegnet siden den tidlige barndom, men det er i løbet af det sidste årti, han er begyndte at udvikle sin nuværende kunststil. Udover at arbejde med billedkunst fordyber han sig også i at skabe musik, der virker lige så gennemsyret af sort blæk og skyggefulde landskaber som hans tegninger: black metal-projekterne Í Myrkri og Ildskær, samt dungeon synth-projektet Taagebue, opkaldt efter et optisk atmosfærisk fænomen, der resulterer i en farveløs regnbue, som dukker op, når solen skinner gennem tågen. Efter min mening et perfekt eksempel fra kunstnerens billedunivers, som vi går i dybden med i interviewet herunder:


Hvornår og hvorfor begyndte du at tegne som du gør nu?
– Min nuværende måde at tegne på, som jeg kalder “dark pointillism”, begyndte jeg at udføre tilbage i 2015/16. Jeg fandt hurtigt ud af, hvor meditativt det var for mig, især fordi jeg også fik angstdiagnosen på ca. samme tid. Og det hjalp mig utroligt meget igennem den første periode, som var virkelig svær for mig med uforudsigelige panik anfald samt uro i krop og sind. Pointillismen blev derfor også ”min” stil, noget som de fleste bruger mange år på at finde frem til. Indtil jeg fandt dén, havde jeg arbejdet med mange forskellige stile og temaer. Det var også startskuddet til en drøm om at leve af kunsten, som hurtigt tog fart de følgende 5 år.

Hvordan ser din arbejdsproces ud?
– Processen starter typisk med en ide, en visuel tanke om, hvordan et værk kunne se ud. Jeg skitserer derfor tanken ned på papiret med blyant indtil jeg har de mest nødvendige out lines. Herefter går jeg hurtigt i gang med at sætte prikkerne. Så det er næsten umuligt at se, hvad det kommer til at forestille før jeg har brugt de første 50-100 timer. Et ”større” værk på 30×30 cm. tager mig omkring 600 timer at færdiggøre over en periode på 3-6 måneder. Jeg bruger kun visuelle referencer, hvis jeg skal tegne noget figurativt, som jeg ikke har tegnet før. Det kunne f.eks. være en gammel stavkirke, hvor jeg så finder fotografier som inspiration. Men mine referencer kommer hovedsaligt fra mine visuelle tanker og den musik jeg fordyber mig i, som typisk udløser disse tanker.
Jeg lytter konsekvent til musik. Enten black metal og dungeon synth, hvor jeg bliver transporteret ind i det univers, som jeg er ved at skabe og samtidig får den følelse jeg gerne vil vise og forhåbentlig kan få andre til at opleve. De eneste stille stunder jeg har, er når jeg går ude i naturen.


“Jeg har altid haft en fascination af mørket og det okkulte […] som nok stammer fra en rebelsk side af min kristne opvækst og løsrivelsen derfra i mine tidlige myndige år.”

Simon Garðarsson

Er der bestemte temaer, som du vender tilbage til i din kunst?
– Jeg har altid haft en fascination af mørket og det okkulte i form af symbolske tekster og billeder fra bl.a. bibelen. Så jeg ser mig tit vende tilbage til disse emner i form af at tegne slanger, skeletter ol. og herved give værket en symbolsk, næsten personlig betydning, som nok stammer fra en rebelsk side af min kristne opvækst og løsrivelsen derfra i mine tidlige myndige år.

Opstår dine værker intellektuelt eller intuitivt? Arbejder du ud fra en bestemt filosofi eller kunstnererklæring?
– Jeg tror det er lidt en blanding. Mine værker bliver skabt ud fra en videnskabelig tilgang med stor finesse og nøjagtighed, men samtidig er det ekstremt uforudsigeligt, hvad slutresultatet bliver. Jeg tror også det er en af grundende til, at jeg kan sidde i så lang tid ad gangen med et værk. Jeg kan næsten ikke vente med at se, hvad resultatet bliver i den sektion jeg sidder med. Jeg prøver også tit nye teknikker af medens værket bliver til.

Hvorfor vælger du at bruge sort og hvid i dit arbejde?
– Det gør jeg nok fordi jeg aldrig rigtigt har været god til farver, ikke bare i kunst, men generelt. Men jeg synes også at det sorte kan noget helt specielt når man arbejder med skygger, lys og dybde Hvilket er de 3 ting jeg har arbejdet mest på at mestre og stadig arbejder på. Jeg elsker hvordan man kan skabe noget med så meget liv og dybde, kun ved brugen af ét enkelt værktøj.

Prophet. 2019, pen & ink

Er der nogle bestemte værker (som du har skabt), der betyder mere for dig end andre?
– Værket ”Moonjeie” er nok dét af mine værker, som har haft størst betydning for mig. Det var også det mest tidskrævende og mentalt udfordrende værk. Både teknisk og visuelt er det også mit yndlings. Det blev også brugt som album cover af et af mine yndlings dungeon synth projekter ”Nortfalke” fra Holland, som jeg er utroligt stolt af at have arbejdet sammen med. Jeg gik igennem
en meget svær periode i livet imens jeg arbejdede på dette værk, så af den grund symboliserer den også denne periode for mig og hvordan jeg kom op fra den igen.

“Jeg synes det er hjerteskærende at se især musikere,
der begynder at bruge [AI-billeder],
som ingen menneskelig sjæl har
og er genereret af tusindvise billeder
af typisk copyrightede kunstneres værker verden over.”

Simon Garðarsson
Black Fortress of Solitude. 2019, pen & ink

Har du et drømmeprojekt, som du ville udføre hvis du havde uendelig tid og resurser?
– Et absolut drømmeprojekt, hvis jeg ikke skulle tænke på at forsørge mig selv, ville være et kæmpe værk på ca. 2 x 5 meter. Det skulle laves med lidt større Ink Pens end jeg bruger nu, men stadig så små at man skulle helt tæt på værket, før det går op for én, at det er lavet udelukkende med prikker. Og drømmescenariet ville være at det blev en del af et stort museums faste udstilling.
Engang forhåbentligt!

Moonjeie. 2020, pen & ink

Kan du påpege kunstnere og/eller andet, som har påvirket din egen kunststil?
– Jeg tror helt klart at musikken har haft den største påvirkning i forhold til, hvordan min stil har ændret sig temamæssigt. Black Metal og Dungeon Synth er de genrer jeg selv fordyber mig i som musiker, og derfor også dem jeg lytter mest til. Så mine værker er ofte et visuelt udtryk for disse genrer, og bliver også ofte solgt som album covers. For mig går musikken og kunsten derfor hånd i hånd.
Rent teknisk har jeg været inspireret af kunstnere som BlialCabal, Rotten Fantom og senere Danny Larsen, som også laver pointillisme, men på et meget større og fotorealistisk plan. Har været inspireret af deres teknikker men de har også været en slags forbilleder i forhold til det at arbejde som professionel kunstner.

Ortus Lucem. 2018, pen & ink

Der er stor uenighed omkring definitionen af kunst. Hvordan definerer du kunst?
– Jeg ved heller ikke om der er noget rigtig svar! Men kunst for mig er når den menneskelige sjæl kommer til udtryk i et værk. Når der er et håndværk, skabt med følelse og passion, gerne med blod, sved og tårer. Jeg er personligt mest imponeret over et godt håndværk, at man kan se hvor meget tid og tanke der er bag et værk. Det er nok også derfor jeg er så betaget af de store mestre under renæssancen og guldalderen. Følelse og atmosfære kombineret med et godt håndværk, er næsten altafgørende for mig.

Hvis jeg så skal nævne hvad der ikke er kunst for mig, så er det den nye bølge med AI-”kunst”. Jeg synes det er hjerteskærende at se især musikere, der begynder at bruge dette værktøj, som ingen menneskelig sjæl har og er genereret af tusindvise billeder af typisk copyrightede kunstneres værker verden over. Endnu værre er det, når de kalder disse genererede billeder for deres eget håndværk.
Det er en sørgelig tendens, som jeg føler, skal i tale sættes og informeres om. Et kort og godt motto som ”AI ”art” is art theft” er efter min erfaring noget der får folk til at stoppe op og undersøge nærmere, hvad det er de støtter eller nærmere ikke støtter, når man bruger AI.

Hvorfor skaber du kunst?
– Skabertrang er nok det bedste ord jeg har. Det ligger dybt i mine gener, tror jeg. Jeg har tit funderet over hvorfor den trang er der, og jeg tror måske en del af det, er denne her trang til at efterlade et aftryk af ens sjæl her på jorden. En mere personlig forklaring er også trangen til at få sine følelser ud på en måde man ikke ellers kunne få dem ud på. Jeg har det på samme måde med musikken.
Kunsten og musikken er terapi for et sind fyldt med uro og tankemylder, et værktøj til at holde det stabiliseret og i ro. Jeg ønsker samtidig at give mennesker muligheden for et indblik i dette ved at udstille kunsten og udgive musikken, men det er virkelig bare en bonus, da jeg gør det hovedsageligt for min egen skyld.

Ephemeros. 2019, pen & ink

Find Simon Garðarssons kunst på Instagram, på Facebook og på hans website.
Sidste måneds kunstnerinterview var med Monica Hee Eun om hendes smukke og voldsomme kvindeskikkelser. Læs den HER.

Selvtægt er et DIY-magasin om punk og metal. Vi er drevet som en frivillig forening.

Ansvarshavende redaktør: Hanna Ella Sandvik
Magasinkoordinator: Tobias Holst

This image has an empty alt attribute; its file name is logo-1024x243.png

A.C. Meyers Vænge 134, 1. th.
2450 København S
CVR: 44226421

Privatlivspolitik

Instagram
Facebook