Interview med kunstner Monica Hee Eun

Skrevet af:







Kunstner(e):

Fotografi/illustration:
Monica Hee Eun
Tema:



I samarbejde med Lövendahl arrangerede og kuraterede Mariam Zakarian BLACKLANDS – en gruppeudstilling med fokus på farven sort. Den dansk/sydkoreanske Monica Hee Eun var en af de deltagende kunstnere.

Dai/Emon III. 2023, ink on paper

Da jeg første gang faldt over Monica Hee Eun på Instagram, blev jeg straks fascineret af hendes vilde, voldsomme femme fatales. Måske var det fordi, linjerne og silhuetterne indeholder så meget energi, uanset om hun bruger blæk, maling eller digitale pensler. Måske var det måden, hun overdriver skønhed på med dynamiske, spontane strøg. Eller måske var det sammensmeltningen af aggression og rå kropslighed med ikoniske, feminine hovedpersoner.
Selvom der ikke er mangel på billeder af nøgne kvinder i kunsthistorien, er langt de fleste skabt af mænd, og kvinderne er næsten altid passive lystobjekter. Men i Monica Hee Euns kunst mærkes det tydeligt at kunstneren er en kvinde. Hovedpersonerne stirrer næsten altid tilbage på publikum med et vovet, næsten truende blik. De er hverken passive eller sagtmodige. De er det modsatte: aggressive, seksualiserede, men magtfulde. Her i ugen op til hendes soloudstilling i Kulturtårnet (fernisering 1. februar 2024) besvarede Hee Eun spørgsmål om sin proces, inspirationer og oplevelser mens hun lagde de sidste detaljer på de seneste værker.

Er der bestemte temaer, som du vender tilbage til i din kunst? Hvorfor?
– Ja; den mørke side af den menneskelige natur. Det fascinerer mig, og det tilfredsstiller mig utroligt meget at forsøge at inkorporere det i min kunst. Det kan være ret indsigtsfuldt at undersøge netop de sider af os selv, om man er kunstner eller ej, for at anerkende og arbejde med de aspekter, der ikke kun er gode og behagelige, for potentielt at blive mere velafbalanceret som person.

Preying Mantis. 2021,
Preying Mantis. 2021, ink on paper


Opstår dine værker intellektuelt eller intuitivt? Arbejder du ud fra en bestemt filosofi eller kunstnererklæring?
– Jeg tror, at al min kunst opstår delvist intellektuelt og delvist intuitivt. Balancen mellem de to facetter er ret flydende, og varierer ud fra det specifikke arbejde eller min kreative intention.
For eksempel, når jeg starter et maleri, kan jeg intellektuelt have en bestemt idé eller koncept om, hvad jeg vil male. Men fra det øjeblik, jeg begynder at skitsere, stoler jeg meget på min intuition i mine visuelle valg. Jeg synes, det er vigtigt at tillade mig selv at være spontan og eksperimentere, når jeg skaber.


Hvornår og hvorfor begyndte du at tegne de her kvindelige skikkelser?
– De kvindelige skikkelser har ændret form, udtryk og betydning løbende igennem de snart 20 år jeg har tegnet og malet dem. Men det er nok i løbet af de sidste 10 år, at de er begyndt at blive mere aggressive i udtrykket.
Jeg tror, at jeg mest tegner de kvindelige skikkelser, simpelthen fordi jeg elsker at tegne kvindekroppe og fordi jeg selv er kvinde. Men jeg har ofte forsøgt at legemliggøre mere dystre koncepter i min kunst, og jeg synes simpelthen, at kvinden visuelt bare er bedre som kontrast til de
mere voldsomme og mørke temaer. Det er vigtigt for mig at der er en spænding af modstridende energier og en slags ambivalens i motiverne.

“Det kan være ret indsigtsfuldt at undersøge netop de sider
af os selv, der ikke kun er gode og behagelige.”

Monica Hee Eun

Hvordan ser din arbejdsproces ud? Arbejder du med kunstmodeller?
Jeg har fotograferet andre til reference, men ikke ofte. Jeg har bestemt taget og brugt flere billeder af mig selv. Men jeg tegner og maler også i frihånd, uden nogen reference – det varierer. Jeg skitserer primært digitalt på min iPad og det er svært at sige, hvor lang tid det tager mig at fuldføre et maleri – op til flere måneder eller et par uger, afhængig af min valgte stil og format.

Hvorfor vælger du primært at bruge sort og hvid i dit arbejde?
– Jeg plejede faktisk at male meget farverige malerier. Men gennem årene har jeg helt sikkert primært brugt sort eller mørke farver, især som baggrunde. Det er nødvendigt for den stemning og de temaer, jeg beskæftiger mig med. Sort er mørke, det er det ukendte og skjulte, det negative. Det symboliserer magt, mystik. Døden.


Har du taget kurser i billedkunst eller gået på kunstskole? Hvordan udviklede dine nuværende teknikker og stil sig?

– Jeg har ingen formel kunstuddannelse, men for mange år siden tog jeg et kursus i croquis, grundlæggende tegning og maleri. Men jeg vil mene, at jeg praktisk talt er selvlært ved at have tegnet ufatteligt meget lige siden barndommen og senere ved at studere de kunstnere, jeg beundrede.

Kan du påpege kunstnere og/eller andet, som har påvirket din egen kunststil?
– Inden for tegneserier var jeg vild med Frank Miller, Ashley Wood og Jamie Hewlett. Også manga-stilæstetikken har noget der appellerer til mig. Blandt kunstmalere; H. R. Giger, Phil Hale, Zdzisław Beksiński, Takato Yamamoto, Dave McKean og Francis Bacon er nogle, der har påvirket mig meget.
Japanske blækmalerier og kalligrafi har også haft stor indflydelse på mig – deres minimalisme, stramme komposition og disciplinerede kontrol af hvert enkelt penselstrøg.

“[Kunst] burde være det rum, hvor der er absolut ytringsfrihed.”

– Monica Hee Eun

Har du oplevet censur? Hvad synes du om det og påvirker det din kunst?
– Heldigvis har jeg ikke meget erfaring med censur, og jeg tænker aldrig på selvcensur heller. Jeg er blevet rapporteret på sociale medier et par gange, og mine billeder blev fjernet, men det er alt. Jeg går meget ind for ytringsfrihed, især inden for kunst, som i min opfattelse burde være det rum, hvor der er absolut ytringsfrihed.

Har du et drømmeprojekt, som du ville udføre hvis du havde uendelig tid og resurser?
– Jeg er lige begyndt at male på ready-made keramik og er nu selvfølgelig blevet enormt nysgerrig på selv at lave keramikken helt fra bunden. Med det i tankerne, gad jeg godt lave et skulptur-projekt blandet med (keramisk) brugskunst af diverse slags, jeg også ville male på.

Hvorfor skaber du kunst?
– Det er en kæmpe tilfredsstillelse for mig at kunne formulere mine indre visioner og ideer visuelt . Desuden er trangen til at skabe og arbejde med mine hænder næsten en besættelse for mig.

Primal Female II. 2017
Primal Female II. 2017, acrylic painting

Find Monica Hee Eun’s kunst på Instagram, på YouTube og på hendes website. Besøg hendes soloudstilling i Kulturtårnet, København, 1. februar til 31. marts, 2024.

Selvtægt er et DIY-magasin om punk og metal. Vi er drevet som en frivillig forening.

Ansvarshavende redaktør: Hanna Ella Sandvik
Magasinkoordinator: Tobias Holst

This image has an empty alt attribute; its file name is logo-1024x243.png

A.C. Meyers Vænge 134, 1. th.
2450 København S
CVR: 44226421

Privatlivspolitik

Instagram
Facebook