Interview med kunstner Emma Marita Westergaard

Skrevet af:









Kunstner(e):

Tema:



I samarbejde med Lövendahl arrangerede og kuraterede Mariam Zakarian BLACKLANDS – en gruppeudstilling med fokus på farven sort. Denne interviewserie retter fortsat fokus mod fascinerende kunstnere, der arbejder med de mørkeste nuancer.
This interview is also available in English.


Da jeg så billeder af Emma Marita Westergaards skulpturer for første blev jeg lige dele forundret over og draget af dem. Skarpe, sorte linjer mod en lys baggrund, fine silhuetter af blomster, grene, træer – så elegant, så yndefuldt.
Ser man nærmere efter, opdager man hvordan hvert kronblad, hver støvdrager er skabt med stor omhu, hvilket resulterer i detaljerige reproduktioner af rigtige planter, endda træer, i naturlig størrelse.
Nysgerrigheden vækkes: Hvordan kan læder se sådan ud?

Det hårde materiale bliver opvarmet og strukket og skåret indtil det forvandles til smukke blomster. Transformationen ligner trolddom selv efter Westergaard afslører processen via fotodokumentation, for materialevalget er langt fra det skrøbelige plantevæv; sort læder er brutalt og tungt. Men når det først er blevet manipuleret af Westergaard, får skindet en delikat, let og sensuel kvalitet – og det bliver overraskende velegnet til at imitere de organiske former i botaniske motiver. Faktisk er det læderets naturlige udseende, der gør at disse skulpturer ser ret naturtro ud, da strukturen og overfladeteksturen ændrer sig i de forskellige dele af planterne, hvilket også giver en uimodståelig, taktil invitation til beskueren.
Min yndlingsdetalje ved Westergaards værker er måske at de ikke kun er repræsentationer af perfekte blomster, men at vi også finder træer med krøllede, tørre blade og asymmetriske, naturligt udseende kompositioner.
Og selvfølgelig er alt håndlavet.


Westergaard har en master i modedesign fra Danmarks Designskole og en tidligere karriere i teknisk sportstøj-design. Hun forklarede, at hun vendte tilbage til kunsten for at “hellige mig den intuitive og fysiske proces, ikke-kommercielle drive og eksperimentelle karakter”, samt behovet for at give slip på den “kapitalistisk drevne indflydelse, man er nødt til at arbejde under, som designer.”
Kunsten har været befriende for Westergaards kreativitet.
Se flere af Emma Marita Westergaards værker, og dyk ned i tankerne bag hendes kunst i interviewet nedenfor.


Hvad kalder du din udtryksform?
Emma Marita Westergaard: Jeg laver botaniske skulpturer af sort skind. Omdrejningspunktet for min proces er at “trække” planter og blomster ud af huden. Det er den taktile oplevelse af at “tæmme” materialet, som motiverer mig. Push-pull i en dynamisk kamp og samarbejde med skindet.


Hvornår og hvorfor begyndte du at bruge din nuværende teknik og materialer?
– Jeg begyndte at eksperimentere med sort læder og kogende vand i 2018, som en reaktion på at jeg mistede min kunstneriske far til kræft. At vende tilbage til at arbejde kreativt med mine hænder og udfordre mig selv via et nyt materiale, føltes som en måde at skabe forbindelse til hans kreative ånd.

Hvordan ser din arbejdsproces ud?
Når jeg laver skind planterne, foretrækker jeg at have den ægte vare foran mig, så jeg kan være så detalje-tro som muligt. Jeg studerer formerne, tegner 2D-mønstre, som jeg forestiller mig dem, uden at røre ved bladene, og tester krymp når jeg koger skindet i vand.
Når de er krympet og varme, trækker jeg manuelt bladene i form og arbejder med og imod den stivningsproces, der sker i tørretiden. Det er en dynamisk proces og ret uforudsigelig, da skindet har sin egen vilje. Jeg arbejder med vegetabilsk garvet, dvs. krom-frit, lammenappa 0,5-07mm.
Jeg bliver ved med at udfordre mig selv mht. planternes kompleksitet og størrelsen. Jeg tror, det tog mig mindst en måned at lave det sidste værk. Men det var også et helt træ…

“Sort er brutalt i måden, det absorberer detaljer
og dikterer et fokuseret første indtryk
af den grafiske silhuet.”

– Emma Marita Westergaard

Er der bestemte temaer, som du vender tilbage til i din kunst?
Sort er et gennemgående tema, såvel som taktilitet, naturlige former og materialer, og skind i særdeleshed.

Hvorfor vælger du at bruge sort i dit arbejde?
– Sort er brutalt i måden, det absorberer detaljer og dikterer et fokuseret første indtryk af den grafiske silhuet. Hvilket til gengæld giver mig friheden til at dykke helt ned i detaljen, uden at det bliver overvældende for det endelige indtryk.

“Mit arbejde skal være en sanselig oplevelse
af materiale, taktilitet, form og følelse.”

– Emma Marita Westergaard

Kan du påpege kunstnere og/eller andet, som har påvirket din egen kunststil?
­- Jeg er afhængig af musik og fascineret af naturens kompleksitet og skønhed. Alt, der kan trigge mine sanser, er en inspiration, der kan sætte gang i en idé. Jeg er inspireret af den vilde og kompromisløse energi, jeg oplever hos kunstnere som Jean-Michel Basquiat og Louise Bourgeois.

“Dykker man helt ned i detaljerne
og kompleksiteten af de organiske former,
åbner der sig en verden af forundring
og respekt for naturens overlegenhed.”

– Emma Marita Westergaard

Opstår dine værker intellektuelt eller intuitivt? Arbejder du ud fra en bestemt filosofi eller kunstnererklæring?
Mit manifest er at lade intuitionen være min guide og drivkraft. Mit arbejde skal være en sanselig oplevelse af materiale, taktilitet, form og følelse. Jeg er dybt fascineret af botanik. Dykker man helt ned i detaljerne og kompleksiteten af de organiske former, åbner der sig en verden af forundring og respekt for naturens overlegenhed. Kraften, der får hvert blad til at strutte af energi og trodse tyngdekraften, er en uendelig inspirationskilde. Mine værker er øjebliksbilleder af levende, foranderlig og forgængelig botanik.


Er der et særligt område inden for kunsten, hvor du ønsker at forbedre dig?
– Jeg drømmer om at udvide repertoiret med nye materialer som træ og metal i fremtiden, men indtil videre har læderet stadig meget at give.

Har du et drømmeprojekt, som du ville udføre hvis du havde uendelig tid og resurser?
– Jeg ville elske at skabe en botanisk have. Forestil dig at gå gennem en have eller urskov, lavet af sort skind.


Har du nogensinde oplevet censur? Hvad synes du om det og påvirker det din kunst?
– Jeg skaber af hensyn til min egen intuitive og taktile oplevelse i processen. Censur er per definition en andens bedømmelse af værket, som jeg bevidst vælger ikke at lade forstyrre min proces.

Der er stor uenighed omkring definitionen af kunst. Hvordan definerer du kunst?
– Kunst for mig er drevet af en hensigt fra kunstneren om at udtrykke sig. Når jeg oplever kunst, leder jeg efter hensigten bag dens skabelse, energien… Jeg vil mærke kunstneren gennem værket. Jeg sætter pris på talent og teknik, men uden hensigten bliver det ordinært og irrelevant for min oplevelse.

Hvorfor skaber du kunst?
– For at vende tilbage til mine kreative rødder, udfordre mig selv og arbejde med mine hænder.
Træne min evne til at lade intuition være drivkraften frem for analysen.


Selvtægt er et DIY-magasin om punk og metal. Vi er drevet som en frivillig forening.

Ansvarshavende redaktør: Hanna Ella Sandvik
Magasinkoordinator: Tobias Holst

This image has an empty alt attribute; its file name is logo-1024x243.png

A.C. Meyers Vænge 134, 1. th.
2450 København S
CVR: 44226421

Privatlivspolitik

Instagram
Facebook