Rampelys: Kōya

Skrevet af:









Kunstner(e):

Fotografi/illustration:
Peter Drastrup
Genrer:

Aalborg er blandt de allermest dramatisk ekspanderende scener i hele landet. Et af de friskeste skud er Kōya.

Hvem er med i bandet?
Kōya består af Martin Jørgensen (Vokal), Søren Pedersen (trommer), Patrick Serena (bas), samt Allan Pedersen og Magnus Klemmen (guitar). Bandet er bosat i Aalborg-området foruden Martin, der kommer fra København.

Hvad er jeres origin story? Hvordan mødtes I og hvordan opstod musikken?

Kōya er et produkt af Patrick og Allan, der i flere år havde et brændende ønske om at lave noget HC-relateret på et tidspunkt. I forbindelse med nedlukning af et andet projekt blev der mulighed for at indfri det ønske. Derfra var det en lang og svær fødsel med at få besat de resterende roller i bandet.
Allan og Patrick er mangeårige, inkarnerede fans af The Psyke Project og havde allerede fra start en klar idé om hvordan lydbilledet skulle stykkes sammen; beskidt, kaotisk og med en smadret bas helt i front til at binde det hele sammen. Der var fra start af et ønske om at have to guitarister og en dedikeret frontperson. Det kom sig af et ønske om at have en bredde i lydbilledet, samt at kunne håndtere og kommunikere den energi vi gerne ville gennem en frontperson der ikke er bundet af et instrument.

Click here to display content from YouTube.
Learn more in YouTube’s privacy policy.


Magnus kom med i forsommeren 2021 efter at have mødtes til en fælles arbejdsdag i Aalborg Musikforening, hvor Kōya havde øvelokale på det tidspunkt. Med Magnus’ indlemmelse startede både en musikalsk dannelsesrejse og kimen til hvad der bedst kan beskrives som Scandinavian bleakness blev lagt; Magnus kommer med et udgangspunkt i black og metalcore, som gav et kærkomment frisk syn på tingene. Meget af den kreative proces har Magnus som omdrejningspunkt – både kreativt, men også fordi han er virkelig dygtig til at producere og skrue knapper i forbindelse med indspilning af demomateriale. Dertil kommer at han bygger bro mellem Allans meget punkede og grindede udtryk, og Patricks mere sludgede og alligevel tech-inspirerede indgangsvinkel til musikken.
Sidenhen kom Martin til i efteråret 2021. Patrick og Martin kender hinanden fra ‘the bad old days’ i Viborg, hvor de begge spillede punk og havde en igangværende snak omkring hvordan Martin kunne passe ind – han ville egentlig gerne have spillet trommer, men det blev
hurtigt tydeligt at han gør det langt bedre som vokalist og frontperson. Yderligere har Martin øre for popmusikken i den larm, der bliver produceret – særligt i samarbejde med Søren. Det betyder at der er en sund, kritisk stillingtagen til al den musik der bliver produceret i Kōya.
Sidste brik i puslespillet er Søren, som kom til sommeren 2022 efter lang tids trial and error med andre tøndebaskere. På trods af at scenen og vækstlaget indenfor den alternative metal og HC i Aalborg er relativt stort, er det tydeligvis svært at finde en kvalificeret
trommeslager med både tid og lyst. En skæbnesvanger aften stødte Patrick og Allan på Søren på Rocken Aalborg (det lokale vandhul), hvor de drak ham hønefuld og fik ham overbevist om at det var en god idé at baske tønder i Kōya. Der gik en rum og tid og pludselig stod vi med fuld besætning i øvelokalet og kunne alle mærke at præcist dét her var Kōya – vi var fuldendt.
Knap 6 måneder senere havde vi seks færdigskrevne sange og besluttede os for at gå i studiet ved Jacob Bredahl for at indspille vores debut ‘Fragments’.

Hvad er den grundlæggende ide i bandet? Har I et budskab?
Den grundlæggende idé med Kōya er at give friløb for den energi og intensitet, der er bundet i musikken – vi vil gerne vise noget nerve, følelse og tilstedeværelse i alle henseender. Det udspringer selvfølgelig af de input vi hver især kommer med i forbindelse med
skriveprocessen og kan have ophav i alle ender af følelsesspektret – om det kommer af glæde, vrede, sorg eller andet.
For os er hardcore/post-hardcore det absolut bedste og mest ærlige medie til at få den energi ud, dele den med publikum og lyttere og lade det fylde rummet.
Vi prædiker ikke nogen bestemt dagsorden – hverken politisk, religiøs eller andet og har bevidst valgt at styre uden om det fra start af. Ikke at der er noget galt i det ophav, men vi har noget andet på hjerte.
Vi taler ofte om hvor ærligt det føles at fremføre musikken på den måde vi gør – både i øvelokalet, såvel som live. Der er fuld smæk på og alle danser som om lyset er slukket. Det er ligegyldigt om du står og bevæger dig i takt til musikken, eller bare vælter rundt til det feel, der er i det enkelte track. Dén umiddelbarhed og ærlighed er kimen i Kōya. Ren, rådyrket, intens energi – en sonisk knytnæve lige i skærmen!

Hvorfor spiller I den type musik, I gør?

Som sagt så handler det om nerven og energien i hardcore – larm er bare fedt! Vi spiller selvfølgelig hardcore fordi vi synes det er fedt og fordi der er en nerve i det.
Vi er alle vokset op i forskellige genrer, som ligesom har hver deres udtryksform, hvis man kan sige det sådan. Det vi skaber i Kōya tager udgangspunkt i HC – det er en ren og ærlig energiudladning som ikke er bundet til at skulle tage udgangspunkt i en bestemt følelse eller
sindsstemning. På den måde er HC en utrolig frigørende paraply-genre at bevæge sig indenfor, da vi ikke er så bundet af dogmer og forventninger til udtrykket. Det føles ægte, umiddelbart, ærligt, stærkt og frit for begrænsninger.

Click here to display content from YouTube.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

For Kōya’s vedkommende tager vi os absolut den frihed som genren indbyder til. Netop på grund af de forskellige medlemmers genremæssige ophav inkorporerer vi elementer af sludge, black, punk og tech’ede dele i rytmesektionen.
Ved siden af det, så er der bare en super fed nerve indenfor scenen, herunder særligt DIY-aspektet og hvordan man hjælper hinanden på kryds og tværs. Det føles ikke så konkurrencepræget, men derimod enormt inkluderende. Vi har kun oplevet at blive mødt med åbne arme og et ‘velkommen til fællesskabet’ – en, for os at se, enormt stor velvilje til at vi lykkes og en glæde over at vi endelig er kommet igang. Vi kan særligt mærke det fra en række af lokale bands; Kollapse, Vægtløs (særligt Troels) og Omsorg, der hver især har hjulpet rigtig meget med forskellige aspekter til at komme ud over stepperne.

Hvem har inspireret jer? Både musikalsk og på anden vis

Vi kommer som sagt allesammen med forskellige baggrunde og genremæssige ophav som naturligt finder vej ned i den heksekedel vi brygger musik i. Med det sagt, så er det ingen hemmelighed at vi er meget inspirerede af de store danske koryfæer indenfor særligt 00’ernes danske hardcore-scene såsom The Psyke Project, As We Fight, etc., men i særdeleshed også den bølge af fede bands som udsprang heraf; CZAR, LLNN, We Are Among Storms, bare for at nævne et par stykker, men i særdeleshed også den aalborgensiske scene, hvor massive navne som Omsorg, Kollapse og Vægtløs gør noget rigtig fedt.

Click here to display content from YouTube.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Dertil kommer, at vi er i samme øvelokaleforening som både Kollapse og Vægtløs, og selvfølgelig kender hinanden gennem det fællesskab, der er omkring 1000Fryd. På den måde er det utrolig fedt at være en del af scenen i en lille storby som Aalborg, fordi vi
kommer hinanden ved og hjælper på kryds og tværs hvor det giver mening – den her DIY-tilgang til det at være musiker gennemsyrer virkelig vækstlaget i byen. Det giver virkelig blod på tanden og der er gang i noget virkelig fedt i Nordens Paris – et hattrick, som Rolf fra Heavymetal.dk kaldte det i sin anmeldelse af Kollapse’s nye skive AR.
Inspirationsmæssigt feeder vi meget på den nerve der er i scenen, skruer det hele op på ti og hælder kloakvand ud over og så lyder det omtremt som Kōya

Hvad gør I/har I gjort for at blive spottet
Uagtet at der er så mange gode kanaler at blive eksponeret igennem, er det bare et benhårdt game. Foruden Søren, der spiller i Wolves Among Us og er vant til det, så er erfaringen med promovering og community-building noget bedaget ved os andre – der er sket rigtig meget på den konto indenfor de seneste 5-6 år. Vi har trukket rigtig meget på vores netværk, herunder særligt lokale bands som Kollapse, Omsorg og Vægtløs ift. erfaringsdeling og promovering.
Vi har forsøgt at starte hypen tidligt og nok også lidt for tidligt. Kōya har været et navn på manges læber lang tid inden vi overhovedet blev etableret som band – blot at der er gang i noget. Vi har været lidt for langsomme til at komme i gang efter at have indspillet, og det har gjort at vi har stået lidt i stampe.

Click here to display content from YouTube.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Med det sagt, så har vi brugt meget tid på at netværke forud for at Kōya launchede på sociale medier og streaming tjenester, hvilket virker til at have medført at en lang række af vores followers er funderet i ægte relationer og dermed vedvarende. Vi prøver som mange andre selvfølgelig at skabe et community på tværs af sociale medier, men satser for nuværende hårdt på Instagram/Spotify-kombinationen som primær platform, hvor vi interagerer med følgere, andre bands og branchefolk/medier. Ved siden af det, så forsøger vi i videst mulig udstrækning at være så professionelle som overhovedet muligt – vi har styr på vores eksterne kommunikation, interne processer og forsøger at efterlade et ethos af Kōya kører som velsmurt maskine af en virksomhed. Vi arbejder efter en målsætning om at være sådan et band man bare har lyst til at booke, fordi 1) publikum får en ordentlig røvfuld og 2) der er styr på hele værdikæden fra vores side.
Sidst men ikke mindst skriver vi på ugentlig basis ud til forskellige bookere, spillesteder, promoters, anmelder-sites og så videre, men det er et hårdt game – det er vores oplevelse at man let drukner i indbakken blandt en masse andre, samtidig med at det selvfølgelig er et sats at tage for et spillested at tage et ukendt band ind til et event. Igen kommer det hele tilbage til netværket. For nuværende forsøger vi i bedste DIY-ånd at lave pakkeløsninger, hvor vi teamer op med andre bands omkring udveksling på tværs af Danmark.

Hvordan klarer man sig som nyt band? Hvilke råd vil I give videre?
For det første, så gør det for din egen skyld – det skal være noget, man vil og selv resonerer med.
Der skal lige lyde en disclaimer på, at vi jo stadig er i den spæde opstartsfase, men med det sagt virker det til at vi har fat i nogle af de rigtige ting.
Foruden selvfølgelig musikken og det visuelle udtryk, så er du bare nødt til at have øje for forretningsdelen af at drive et band – særligt når du starter med et blankt kanvas, som langt de fleste. Det betyder at der skal være styr på overordnet vision, delmål, tidslinje, økonomi, segmentering/targeting, kommunikationsplan eksternt/internt og i særdeleshed roller & ansvar internt i bandet.
Man kan ikke bare nøjes med at mødes en gang om ugen og ræse settet igennem, drikke et par øl, jamme nye riffs og hyggesnakke. Der er så mange administrative ting, som er virkeligt tunge at komme i gang med, men når først processerne kører, så føles det ret fedt.
Vi har uddelegeret ansvar på tværs af medlemmerne og er yderligere så heldige at Allan er den ukronede konge af e-commerce, Martin er selvstændig forretningsdrivende og Patrick arbejder med strategi og forretningsudvikling til hverdag. På den måde kan man godt sige at vi har nogle virkelig gode kort på hånden. Hvis ikke man som band har evnerne selv, så sørg for at linke op med nogen i netværket, der kan hjælpe jer videre.
Vi tænker for tiden meget i use cases; hvordan vi skaber call to action ved fanbasen til at interagere og købe merch. I sidste ende er det et spørgsmål om at opbygge et brand og community, som ideelt set promoverer sig selv og er allestedsnærværende. Bands som
Cabal og Baest excellerer i den disciplin og er et stort forbillede.
Sidst men ikke mindst, så kom ud og spil nogle koncerter, få ping-ponget med publikum og virk som nogle der gerne vil det!

Hvad vil I gerne opnå? Hvad står på bucketlisten?
Lige nu handler det om at vi skal ud og spille Danmark tynd – vi skal have fremført ‘Fragments’.
Det er selvfølgelig enhver rock-musikers drøm at overtage verdensherredømmet. Med det sagt, så er der rigeligt med bevægelse i den danske scene og en række fede og spændende venues at krydse af; Ilter, Colossal, Lasher, K-Town, HXA over HCA, Copenhell, Roskilde
foruden alle de fede små, crusty spillesteder med scene på gulvet så man kommer helt op i ansigtet på publikum – lidt ligesom vores urpremiere på Rocken Aalborg tilbage i september 2023 sammen med Kollapse.
Endvidere er der en masse spændende lokationer i Europa som kunne være spændende at udforske sammen med andre fede bands.
Vi oplever som så mange andre at mål og delmål konstant erstattes af nye og mere ambitiøse mål og visioner.

Click here to display content from YouTube.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

I sidste ende handler det om at vi skal have blæst Kōya op på et stort, fedt neonskilt, så folk i alle afkroge af landet finder ud af at der er endnu mere at byde på fra Aalborg.

Hvad er det næste fra jeres hånd?
Vi har lige udgivet vores debut Fragments den 9. Marts, 2024 både digitalt og på vinyl. Den vil vi utrolig gerne ud og vise Danmark og for den sags skyld resten af verden, så vi arbejder benhårdt på at få koncerter i bogen. I den forbindelse er vi lige blevet annonceret til årets event; Lasher Fest 2024 den 25. og 26. Oktober i Aalborg – det bliver enormt stort!
Derudover begyndte vi at skrive nyt materiale allerede et par uger efter vi havde indspillet ‘Fragments’ og er efterhånden nået dertil hvor der tegner sig en overordnet retning på næste udgivelse.

Selvtægt er et DIY-magasin om punk og metal. Vi er drevet som en frivillig forening.

Ansvarshavende redaktør: Hanna Ella Sandvik
Magasinkoordinator: Tobias Holst

This image has an empty alt attribute; its file name is logo-1024x243.png

A.C. Meyers Vænge 134, 1. th.
2450 København S
CVR: 44226421

Privatlivspolitik

Instagram
Facebook