Vi hygger os med blink-182, er det okay?

ONE MORE TIME
Modtaget fra label

blink-182 er tilbage efter at have udgivet en single tilbage i oktober 2022 og siden forkælet os med en verdensturné. Mange har været spændte på, hvordan det nye album “ONE MORE TIME” ville lyde. Hos Selvtægt har vi i hvert fald set frem til at lytte det igennem. Men lad os først kigge på historien bag, hvorfor dette er det rette tidspunkt for blink-182 at finde sammen igen.

Det har været turbulent med blink-182, fra brud, Travis Barkers’ flystyrt, som bragte trioen sammen igen og indspillede “Neighborhood”, til at Tom DeLonge efterfølgende forlod bandet og bad Mark Hoppus og Travis Barker om ikke at række ud til ham. To albums med Matt Skiba som fik fanbasen til at diskutere om det var blink-182, og en kræftdiagnose hos Hoppus. Dette er også inspirationen bag “ONE MORE TIME”, der var en af de to singler, som udkom d. 21 september, efter næsten et års stilhed.

“ONE MORE TIME” er en smuk, emotionel tung pop-punk-ballade, der starter ud med akustisk guitar. Teksten er taget fra alle tres perspektiv, hvor Tom DeLonge giver sinbegrundelse for hvorfor han ikke var klar til blink-182. Broen er ikke mindre end hjerteskærende, med teksten “Do I have to die, to hear you miss me?” hvilket refererer til de mange uheldige omstændigheder som Travis Barker og Mark Hoppus har været ude for.

‘ANTHEM PART 3’, der sparker albummet i gang, lægger ud medTravis Barkers signaturlilletrommeslag fra introen til ‘Anthem Part 2’. Et tilbagekald, der kan hype enhver fan op. ‘DANCE WITH ME’, er noget af en banger, med sangens ‘Olé olé olé olé!’-omkvæd og iørefaldende hooks, man synger med på. ‘EDGING’, som var singlen de udgav sidste år, og som fik alle til skrige “at blink-182 var tilbage og alt var okay”, er musikalsk et af de svagere numre på albummet, men det betyder ikke, at det er dårligt. Lyrikken er klassisk blink-182, og det er nemlig ‘EDGING’ der startede den nye blink-182-era med iørefaldende hooks og selv-ironisk lyrik.

‘FUCK FACE’ er et 27-sekunder langt punknummer med besøg af Tim Armstrong ( Rancid), på den forvrængede guitar. ‘HURT’ minder fint om et nummer vi kunne have hørt fra ‘Neighborhood’. ‘OTHER SIDE’ er nok et af de stærkeste numre vi hører på albummet, og viser  hvor meget Mark Hoppus er vokset som sangskriver. Det høres også på nummeret ‘BAD NEWS’, “I’m giving you bad, bad news / I think I might’ve fallen out of love with you,” sunget med en akustisk guitar i baggrunden. Dog er resten af sangen fyldt med hurtige trommer og en god blandning af slut 90’er-blink-182-pop-punk.

Så skal de, ligesom mange andre bands i 2023, eksperimentere en smule med nogle new-wave synths på ‘BLINK WAVE’. ‘CHILDHOOD’ er et mere stille nummer, hvilket kan være på sin plads efter 16 numre med dobbelt BPM. Det har sine øjeblikke hvor det skinner, men for det meste halter det efter albummets andre numre.
“ONE MORE TIME” har været ventetiden værd, og at have Travis Barker som producer på albummet, har virkelig gavnet dem i denne omgang. Det er et album til blink-182-fans verden over, fra selve blink-182. Det er deres lyd, uden at der er blevet pillet for meget ved sangene. Hoppus er tilbage med gnister i øjnene og DeLonge server nogle rockstjerneguitarriffs, som man for det meste hørte på hans andre projekter. blink-182 har lært en masse gennem deres 30 år i branchen, og samlet det harmonisk på “ONE MORE TIME”. Selv de svagere sange, og deres klassiske drengerøvshumor, som de blev kendt for, viser at de ikke skal tages alt for seriøst. Men at de kan finde en god balance mellem deres alder og deres ungdom.

6
/ 6