Evigt gyldent lys og udødelighed og ingen svære følelser

Hesitant

Doed Asfalt giver mig lyst til at knalde.

Deres debut-EP giver mig som minimum lyst til at drikke meget vin og snakke sløret med min bedste ven, mens det bliver lyst igen udenfor. Hvilket stort set kan være det samme, bare med forskelligt følelsessprog og så reelt alligevel ikke. ‘Hesitant’ giver mig lyst til at være ung, ikke som det er at være ung i virkeligheden, men den der komplet urealistiske forestilling om evigt gyldent lys og udødelighed og ingen svære følelser, måske lige bortset fra dem, der giver en lige tilpas meget personlighed til ikke at være en røv, men heller ikke nok til at være nederen at hænge med.

Hvilket alt sammen er en måde at sige på, at Doed Asfalt lyder som Hüsker Dü og Dinosaur Jr., hvilket er en måde at sige på, at det er lidt som at høre Iron Chic og på samme måde føles som nogle fantastiske bedste venner, man aldrig har haft, fordi ens rigtige bedste venner er sammensatte mennesker med afsindige politiske holdninger og varige mén, der forhindrer en i at tænke på at knalde hele tiden. Og det er reelt at foretrække i længden, seføli, ingen kan leve i indie rock for evigt, evig ungdom ville være lamt, men en EP’s tid er jeg klar til at ofre en del goder for at få den følelse igen bare en stund.

‘Hesitant’ er med sine fire sange og lige under et kvarters spilletid ideel til at spille på repeat igen og igen, indtil erkendelsen sniger sig ind på én, at det måske også lyder en lillebitte smule som Psyched Up Janis, og at det også er sådan at sidde og drikke vin natten igennem, at på et tidspunkt bliver lyset gråt, og der sidder én i en kattehårsbefængt sofa og snakker om, hvor vildt det er at læse Jack Kerouac, og vidste du, han aldrig redigerede noget, og man kommer i tanker om det der Hanif Kureishi-citat fra ‘The Buddha of Suburbia’, hvor fortællerens vens mor siger noget i retning af, at det værste, man kan gøre mod Jack Kerouac, er at genlæse ham, efter man er blevet 30. Eller også er det 40, og bare det, at man kan komme i tvivl om de to, giver en endnu mere lyst til at knalde for at glemme.

Det er også federe, også end vin, men hvis man ikke lige kan det, er ‘Hesitant’ og Doed Asfalt et godt alternativ.

‘Hesitate’ er ude i dag på diverse streamingtjenester. Doed Asfalt spiller deres debutkoncert på Christianshavns Beboerhus d. 24. november.

5