Hjemløs kærlighed er stærkest på modersmålet

Skrevet af:









Kunstner(e):

Albumtitel:
Trøst
Modtaget fra label
Genrer: ,

At få folkevisetraditioner og prog til at gå op i en højere enhed lyder som en svær øvelse. Danefae får det til at fungere.

Der var mange stærke tendenser på debutpladen fra 2022, som man har kunnet se frem til at få udfoldet på et opfølgende album. Bandet hævder selv, at de nu er mere fælles og strømlinede om, hvad de vil, og jeg er tilbøjelig til at give dem ret i forhold til det samlede udtryk. Den fortsatte samtidige tilstedeværelse af de florlette og de proggede  og de til tider temmeligt tunge passager, er måske tegnet endnu tydeligere op qua den øgede tyngde, som er tilføjet på den nye udgivelse. Det er særdeles klædeligt. 

Åbningen på et nummer som ‘Vandskabt’ er et eksempel på hvor fremragende Danefae fungerer, når de skruer godt op for prog-tyngden. Distortede guitarer og dobbeltpedal får lov at anlægge stien inden den forgrenes, og vi følger et noget mere stille spor, inden de igen møder hinanden og forenes. Tonalitet og melodi i vokalarrangementet er i noget omfang bygget op over en folkevisetradition, men det fungerer bare i samspillet. Selvom jeg havde svært ved at forestille mig sarte og luftige andenstemmer sammen med førnævnte dobbeltpedaler før jeg stiftede bekendtskab med nummeret må jeg erkende, at det kan man bare sagtens. 

Pladens lyriske kvalitet er høj. Der trækkes rigt på natur, traditioner og folkesagn, men på intet tidspunkt er det udelukkende tilbageskuende. Tværtimod føles det samtidigt. Det er moderne, men ikke på samme måde som et køkken i mat sort, som efter syv år føles som noget, der var et enormt godt valg engang. Tekstskrivningen udføres af et menneske, der er i stand til at læse en zeitgeist og skrive ind i den. Samtidig understreger sangskrivningen på dansk både melodik og tonalitet og på den måde bliver det umuligt at adskille tekst og vokal, ligesom det er vanskeligt ikke at forholde sig til lyrikken, som ligger langt fremme i lydbilledet. 

Enkelte steder lever lyrikken ikke op til den høje standard, pladen ellers sætter på indholdssiden. Nummeret ‘Blind’ skriver sig ind i tendenser fra den moderne popscene, som beskæftiger sig med et selvblik for at studere egne usikkerheder. Det har samme følsomme, selvkritiske og til tider navlepillende kvalitet over sig. Der er intet i vejen med at beskæftige sig med usikkerhed, tværtimod vil jeg til hver en tid lovprise dem, som fremhæver de komplekse aspekter ved menneskelig eksistens, men sangen snubler ved formuleringer som “Det dårlige valg bringer mig i knæ / Et dårligt liv fordi jeg var et fæ” og “Er jeg dum for den jeg er / eller dum for det jeg gør”. Nogenlunde samme formulering findes i øvrigt på ‘Fuglekonge’: “Kan jeg sige du er dum / dum for det du gør” og “Skal jeg sige undskyld for mig selv / undskyld, det var dumt”  Det her føles bare mere som Barbera Moleko som er dum for dig for altid eller Mumle, som føler sig lille når hun kommer fra Jylland til København. 

Hvis vi bevæger os andetstedshen på pladen er ‘Vætter’, som de fleste af Danefaes sange, enormt tekstbåret i sin skildring af hvordan vi som mennesker forholder os til noget ubekendt, og så meget desto mere distinkt bliver brugen af gammeldansk i nummeret: “Iek heuffuer giffwet then whngruæ math / Æy then tørtwæ drickæ”. På én gang fremstår det genkendeligt og alligevel fremmed. Det er en interessant vinkling på et nummer, som dybest set beskæftiger sig med frygten for det ukendte som drivkraft for fremmedhad. Grebet fremstår som bandet selv; både komplekst og simpelt på samme tid – det lader til at dualitet på mange områder er et nøgleord for Danefae. På den ene side belyser det en banal sandhed, nemlig at vi altid har været bange for det fremmede. Det bliver dog i den samfundskritiske vinkling af denne sandhed det ophøjes til mere end banaliteter, men snarere en påmindelse om, hvordan vi også engang var bange for vætter – før vi blev klogere, altså. I det lys virker det endnu mere himmelråbende stupidt at frygte, at hittebarnet som stævner ud på flugt over havet ikke blot søger sikkerhed, men i virkeligheden har i sinde at overtage landet og med magt at gennemtvinge – ja, hvad? Det fremstår jo netop diffust. Ikke desto mindre bliver omkvædets mantra “Vi ved kun bedst om alle af din slags / Fri os fra det onde / For evigt / vi vil have magten og æren og evigt liv”, hvor der i øvrigt skrues gevaldigt op for både guitar, bas og trommer og dermed tilføjes tyngde i både bogstavelig og metaforisk forstand, en ironisk kommentar som skarpt udstiller hvordan den måde at afstøde “fremmede” for at lukke sig kristent om sig selv udgør et ignorant paradoks. Det er pragtfuldt. 

Andre steder bliver tekstuniverset gangbro til en sagnbunden tilgang, som eksempelvis på åbningsnummeret ‘Fuglekonge’. Sangen anvender den undseelige lille fugl, som er Danmarks mindste, som den centrale figur, der hvisker én i øret. Legenden fortæller, at fuglekongen vandt sit navn ved en konkurrence mellem alle fuglene – den, som kunne flyve højest, skulle være fuglenes konge. I erkendelse af, at de små vinger ikke ville bære den i nærheden af sejr brugte den i stedet kløgt, skjulte sig på ryggen af en kongeørn, og bedst som ørnen havde kæmpet sig til sit yderste, var den lille, grå fugl sejrsrig i kraft af at stå på skuldrene af andre. Om sagnet kan forbindes til Danefæs etos kan være et fortolkningslag som så meget andet, men  der er rigeligt med metaforiske muligheder at udforske på albummet. Jeg har set bandet glæde sig over udsigten til at komme “hjem” til frilandsmuseerne for at spille koncerter, og jeg må sige, at jeg rigtig godt kan få øje på hvordan det kan være et godt match. 

Den ypperste del af værket er uden tvivl ‘P.S. Far er død’, som også udmærker sig som pladens længste nummer. På tekstsiden bliver det et rørende nummer om at give slip når døden banker på. Her fornemmer man følelsen af at indgå som led i slægters kæder, og ikke mindst den store fornemmelse af tab og savn når det yderste led kappes af. Jeget taler fra en position før døden er indtruffet, men savnet er allerede begyndt i takt med at erkendelsen af at afslutningen er nært forestående for faren. Det simple billede af, at jeget ikke kommer til at opleve sit barn blive trøstet i farens favn rummer en stor kærlighed, som lige om lidt bliver hjemløs. Af alle numre på pladen bliver det på dette allermest sandt, at man kan formidle mere ægte på sit modersmål. Det skal ligge mig fjernt at gisne om Olesens egenskaber som sangskriver på eksempelvis engelsk, men hun lykkes i hvert fald til overmål med at plante den fuldstændig kødelige fornemmelse af tab og fortabthed lige i maven på lytteren med sin danske sangskrivning her. 

Click here to display content from YouTube.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

 Jeg tror, at ens modersmål kan fortælle noget mere ægte. Hvis ens budskab skal oversættes til et andet sprog, tror jeg også, at noget af fortællingen går tabt.
“Er jeg skyldig hvis jeg tæller ned / Inderst inde beder jeg for din fred” 
Her skinner Jonas Agerskov igennem i trommespillet, og nummeret bærer generelt vidnesbyrd om bandets konservatoriebaggrund. Den er opbyggelig i sin kompleksitet, og mest af alt cementerer den, at Danefae er pissedygtige musikere, som behersker deres instrumenter.  Det er uklart, hvis growl Olesens let distortede vokal blander sig med i løbet af nummeret, men lad mig understrege, hvor vanvittig godt det fungerer. Mere af det!

Danefae har udgivet den svære toer på en måde, hvor de fremstår endnu mere helstøbte i deres iboende dikotomi, og hvis de i løbet af 2025 finder “hjem” til frilandsmuseerne er det værd at skænke en alvorlig tanke, om ikke de skal opleves live i det setup. Alternativt stiller jeg mig tilfreds med et mere traditionelt spillested, bare jeg må se dem.

Karakter
6
/ 6

Selvtægt er et DIY-magasin om punk og metal. Vi er drevet som en frivillig forening.

Ansvarshavende redaktør: Hanna Ella Sandvik
Magasinkoordinator: Tobias Holst

This image has an empty alt attribute; its file name is logo-1024x243.png

2025 – København
CVR: 44226421

Privatlivspolitik

Instagram
Facebook